Prijzen van nieuwe auto's moeten duidelijker

Prijzen van nieuwe auto's moeten duidelijker

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) vindt dat de autobranche de prijzen van nieuwe auto’s duidelijker moet maken. Bij de autodealer betaal je bijna altijd meer dan in de advertentie staat. Dat komt door de zogenoemde ‘autorijklaarkosten’ die de autodealer in rekening brengt bovenop de adviesprijs. Dat bedrag kan oplopen van 600 tot wel 1500 euro per auto.

Die conclusie trekt de toezichthouder na het beoordelen van advertenties van nieuwe auto’s van alle bekende merken. De ACM spreekt in eerste instantie de importeurs van auto’s aan, omdat die bijna altijd verantwoordelijk zijn voor de landelijke advertenties, folders en ander promotiemateriaal. Na 1 november 2016 kunnen importeurs een last onder dwangsom of een flinke boete krijgen als de onvermijdbare kosten niet in de adviesprijs zitten. ,,Voor de prijs die in de advertentie staat, moet de auto de showroom uit kunnen rijden”, aldus topman Chris Fonteijn van de ACM. De autorijklaarkosten zijn bijvoorbeeld transportkosten, verwijderen van verpakkingsmateriaal, registratie bij de RDW, …

Lees verder…

Source: autoweek