Rij-impressie: Renault Mégane Estate

Rij-impressie: Renault Mégane Estate

Renault laat de hatchbackversie van de nieuwe Mégane ook dit keer weer volgen door een Estate. Deze stationwagon is langer en breder dan z’n voorganger. Maar is hij, om de Kadjar en de nieuwe Scénic niet te veel in de wielen te rijden, ook ruimer geworden?

Traditiegetrouw bouwt Renault naast een hatchback ook een sedan en een stationcar van de Mégane. Dat is dit keer niet anders. Alleen tref je de vierdeurssedan niet aan in de showrooms van de Nederlandse dealers. Middenklassesedans genieten bij ons nu eenmaal een geringere belangstelling. De stationwagon komt daarentegen juist wel onze kant op. De Nederlandse importeur verwacht zelfs dat de Estate het leeuwendeel van de Méganeverkopen voor z’n rekening gaat nemen. Van een gunstig bijtellingstarief (waarvan de vorige generatie een paar jaar heeft genoten) is bij de jongste editie geen sprake meer. De auto moet het helemaal op eigen kracht doen om zich van de concurrentie te onderscheiden. Of dat lukt? Editie vier is in elk geval langer en breder dan generatie drie. RUIM VAN BUITEN Voor de nieuwe Méganes maakt Renault gebruik van z’n CMF-platformsysteem (Common Module Family). Dat is dezelfde blokkendoos als waaruit wordt geput voor modellen als de Kadjar, Espace, Talisman en Nissan Qashqai. Door modulair te werk te gaan, kon Renault de Mégane Estate vrij eenvoudig een dertien millimeter langere wielbasis dan de hatchback geven. En door slim met de positionering …

Lees verder…

Source: autoweek