Doorzaag-zaterdag: Austin Mini Metro

Doorzaag-zaterdag: Austin Mini Metro

Na de presentatie van de Rover SD1 in 1976 stelt British Leyland vier jaar lang geen nieuwe auto voor. Dat gebeurt pas weer in 1980 als de Austin Metro verschijnt. En hoewel hij met de hand op de knip is ontwikkeld, weet de supermini het uiteindelijk 17 jaar lang vol te houden.

Het ene na het andere plan voor een Mini-opvolger belandt in de prullenbak. In 1974 wordt wederom een poging gewaagd: project ADO88. Wanneer ADO88 in 1977 zo goed als klaar is, blijkt het ontwerp in de ogen van een nieuw aangetreden directie toch net weer anders te moeten: het basisconcept deugt, maar de koets moet iets groter en minder bestelauto-achtig worden. Terug naar de tekentafel, de nieuwe werktitel is project LC8. De aanpassingen zijn van dien aard dat ook al het testwerk overnieuw moet. Drie jaar later zal het publiek kennismaken met die LC8 onder de naam Austin Metro. Wegens chronisch geldgebrek is het ontwikkelingsbudget voor de ADO88 en vervolgens de LC8 minimaal. Aanvankelijk …

Lees verder…

Source: autoweek