Rij-impressie: Ford Ka+

Rij-impressie: Ford Ka+

Vaarwel Ka, welkom Ka+. Of eigenlijk: de Ka 3. Maar Ford gooit het over een andere boeg met de derde generatie. De Ka gaat qua formaat richting B-segment en daarmee is Ford niet meer aanwezig in de kleinste klasse. Net als de EcoSport en de Edge maakt de Ka+ deel uit van Fords strategie om één model op alle markten over de hele wereld aan te bieden.

Zoals je wellicht weet, werd de laatste Ka in samenwerking met Fiat gebouwd. Hij was gebaseerd op de 500 en de Panda en werd sinds 2008 in dezelfde fabriek in Polen gebouwd. Tijd voor een vervanger dus, maar het verbond met Fiat is tot een eind gekomen en het is een kostbare exercitie om een kleine auto geheel in eigen beheer te ontwikkelen. De concurrentie doet dat immers ook niet. Denk aan de Smart/Twingo, de Up/Mii/Citigo en de Picanto/i10. Ford heeft vooralsnog geen partner, stapt daarom uit het A-segment en heeft nu voor de prijsbewuste koper een iets grotere Ka in de aanbieding. Fonkelnieuw is de Ka+ trouwens niet. Al in 2013 zagen we de eerste foto’s en het jaar daarop was hij te koop in onder meer Brazilië, waar hij ook wordt gebouwd, net als in India. De Brazilianen krijgen als basismotor de 1.0 driecilinder met 85 pk en kunnen ook voor een sedan kiezen, die daar Ka+ heet. Voor de Nederlandse markt is er qua motoren niet veel keuze: een 1.2 viercilinder met 70 of 85 pk. Die laatste versie stoot iets minder CO2 uit en dat drukt het bpm-tarief. Met zijn lengte van 3,93 meter is de Ka+ maar 4 cm korter dan een Fiesta en hij is een paar centimeter hoger. Ford belooft een …

Lees verder…

Source: autoweek