Rij-impressie: Cadillac CTS-V

Rij-impressie: Cadillac CTS-V

Het recept voor de Cadillac CTS-V past perfect in de Amerikaanse traditie: een schaamteloos vette V8 met compressor en achterwielaandrijving. Maar trek daaruit niet de conclusie dat hij alleen maar uitblinkt in sprintwedstrijden op een recht stuk asfalt. Integendeel; de snelste Cadillac ooit weet op een circuit zijn Europese soortgenoten bij te benen of voor te blijven.

De Cadillac CTS-V is een muscle car in de ware zin van het woord. Het gevolg van de eeuwig durende pk-wedloop, een krachtmeting tussen continenten. Op dit moment trekken de Amerikanen aan het langste eind, waarbij het aloude principe there’s no substitute for cubic inches nog altijd wordt gehuldigd. Waar de E63 en de RS6 het met een 4,0-liter doen en de BMW M5 met een 4,4-liter, ligt er voor in de Cadillac namelijk een V8 met een inhoud van ruim 6,1 liter. Deze atoomkrachtcentrale ontleent zijn vermogen echter niet alleen aan cubic inches, gezien de mechanische compressor die extra druk op de ketel zet. Deze motor vinden we ook in de Corvette Z06. Zijn asfaltverslindende 855 Nm koppel gaat alleen maar naar de achterwielen. De gevolgen laten zich raden: je hoeft maar aan het gaspedaal te denken en de twee brede Michelin Pilot Super Sportbanden zetten een zwarte streep op het wegdek en laten omstanders achter in een wolk van rokend rubber en totale verbijstering. Tegen dit geweld is Bibendum niet opgewassen, hoe goed die Pilots ook zijn. Geef in een haakse bocht of op een rotonde iets te enthousiast gas en het achterwerk siddert en beeft en met uitgeschakelde traction control is er …

Lees verder…

Source: autoweek