Rij-impressie: Audi R8 Spyder

Rij-impressie: Audi R8 Spyder

In een tijd waarin zelfs Ferrari zijn atmosferische V8 vervangt door een exemplaar met turbo’s, schenkt Audi ons de R8 met een ongeblazen V10. Die tiencilinder is hét hoogtepunt van de R8 en komt in open Spyder-vorm nog beter tot z’n recht. Genieten, nu het nog kan.

Twintig seconden zitten er tussen een relatief stille, gesloten cabriolet en een rijdende, open adrenalinepomp. Tot snelheden van 50 km/h kan de stoffen kap van Audi’s nieuwe R8 Spyder in die tijdsspanne geopend worden. Daarna is het een kwestie van de Performance-knop indrukken om alles, inclusief de kleppen in de uitlaat, op z’n sportiefst te zetten, en vervolgens het gaspedaal intrappen. De orkaan van prestaties en geluid die de open supercar dan prijsgeeft, staat symbool voor zijn diversiteit. Bij 2.000 toeren hoor je de inherente onbalans van de V10-motor door zijn onregelmatige brom. Bij 4.000 toeren gaat dit over in een aanzwellende roffel en begint de 5,2-litermotor ook voor merkbaar meer tempo te zorgen. Het is echter pas bij 6.500 toeren, als het maximale koppel van 540 Nm wordt bereikt, dat het magistrale slotstuk begint. Vanaf dat moment, totdat de toerenbegrenzer bij meer dan 8.500 omwentelingen moet ingrijpen, laat de R8 Spyder je met geopende kap ongekend intens beleven hoeveel vermogen 540 pk precies is. Want hoewel er voorlopig geen 610 pk sterke Plus-variant komt, zoals bij de R8 coupé, is de Spyder met 540 pk zeker een supercar. Van 0 naar 100 km/h vergt 3,6 …

Lees verder…

Source: autoweek