Rij-impressie: McLaren 540C

Rij-impressie: McLaren 540C

Het afgelopen jaar heeft McLaren één ding bewezen: minder vermogen betekent lang niet altijd minder plezier. Sterker nog, de 570S is de plezierigste McLaren voor de openbare weg gebleken. Dus wat als je die auto nóg wat minder vermogen geeft?

Formeel genomen mag het dan het instapmodel zijn, maar diep weggestopt in de koolstofvezel cockpit, te midden van een huilende wervelstorm van grip, vermogen en tractie, ervaar je de McLaren 540C als een even indrukwekkende auto als de snellere 570S. Voordat dat besef echter de kans krijgt om volledig in te dalen, dient de volgende bocht zich alweer aan. Fors remmen, insturen en – eerder dan fatsoenlijk is – het gas weer openzetten. Verslavend leuk, maar na een halfuurtje kun je niet anders dan concluderen dat deze variant, net als alle andere modellen van het merk, even ongeschikt is om op de openbare weg ‘uit te wringen’. Wat dat betreft is er weinig nieuws onder de zon. Toch presenteert McLaren de 540C als een nieuw model. Misschien kun je hem echter beter beschouwen als een nieuwe modelvariant. Afgezien van eigenschappen als minder vermogen, standaard stalen remmen en minder kleverige banden, is de 540C zelf min of meer dezelfde auto als de 570S. Zelf spreekt McLaren van een uniek aerodynamisch pakket voor deze minder snelle broeder. Maar hoewel we op de eerste foto’s nog een andere diffusor meenden te spotten, is het exemplaar van onze testauto gelijk aan dat van …

Lees verder…

Source: autoweek