Rij-impressie: Honda Civic

Rij-impressie: Honda Civic

Voorbij zijn de designexperimenten met extravagante lijnen: de nieuwe Civic oogt opvallend braaf. Dat neemt niet weg dat hij sportiever rijdt dan ooit – en de nieuwe turbomotoren zijn absoluut een aanwinst.

Waar zijn de Magic Seats gebleven? De rechtop te plaatsen achterbank die uniek was in dit segment, schittert in de nieuwe Civic door afwezigheid. Het handige zitmeubilair is wegbezuinigd. Wat ook verdwenen is, is het futuristische uiterlijk dat zijn voorgangers kenmerkte. Het is niet langer een compacte, sportief gelijnde hatchback, de compacte Honda is langer en lager geworden. Het nieuwe design is op zijn zachtst gezegd even wennen, maar het vloeit voort uit het feit dat de Amerikanen naast de sedan nu ook de Civic met vijfde deur voorgeschoteld gaan krijgen. Onderhuids is er ook een hoop gebeurd bij de tiende generatie van Honda’s compacte middenklasser. De techniek is voor een groot deel vernieuwd. Zo werd de wielbasis drie centimeter langer, om de achterpassagiers meer ruimte te bieden. Achterin kunnen nu ook langere mensen goed zitten. In dat opzicht doet de Honda niet onder voor de Audi A3, die voor de Honda-ingenieurs als maatstaf diende. De bagageruimte heeft dankzij de langgerekte achterzijde een inhoud gekregen van maar liefst 478 liter, waarmee hij tal van concurrenten achter zich laat. De bestuurder zit minder op de bok dan voorheen: de stoel is 3,5 centimeter lager …

Lees verder…

Source: autoweek