Rij-impressie: Subaru Impreza

Rij-impressie: Subaru Impreza

Na jaren van afwezigheid is er weer een Impreza. Die is te koop in slechts één variant met een vrij lichte motor, een CVT-automaat en vierwielaandrijving. Het eigenwijze Subaru maakt het zich daarmee wel heel erg lastig. Het vinden van kopers zal zijn als het zoeken naar een speld in een hooiberg.

In Europa stellen we het sinds 2012 zonder Subaru Impreza. Het merk richtte zich op de SUV-markt en gaf ons de XV ervoor in de plaats. Die kun je het beste zien als een hoog-op-de-potenversie van de Impreza. De XV mag gewoon blijven, maar daarnaast brengen de Japanners de Impreza terug naar Nederland. Het eerste wat Subaru wil melden over de nieuwe Impreza is dat we hem vooral niet moeten vergelijken met datgene waar de Impreza zo beroemd om is. Het gaat hier dus niet om een auto met een dikke turbomotor, een luchthapper op de motorkap en gouden wielen. Sterker nog, het tegendeel is waar. De nieuwe generatie wordt gebracht in één uitvoering. Die heeft een nieuw ontwikkelde, 114 pk sterke ongeblazen 1,6-liter boxermotor, een Lineartronic CVT-automaat en vierwielaandrijving aan boord. Meer smaken zijn er niet. Wel is er in verschillende landen om ons heen nog een 2,0-liter te koop (156 pk). Maar met een CO2-uitstoot die richting de 160 gram per kilometer kruipt, wordt die te duur voor de Nederlandse markt. VIER HOLLANDERS Daarmee hebben we meteen het grootste pijnpunt van de Impreza te pakken: wie er een wil, kan niet kiezen. Doodzonde, want tijdens een eerste …

Lees verder…

Source: autoweek