Rij-impressie: Porsche Cayenne

Rij-impressie: Porsche Cayenne

Hoewel het uiterlijk anders doet vermoeden, is de nieuwe Porsche Cayenne van voor tot achter nieuw. Aan boord van de Cayenne Turbo zoeken we uit hoeveel sportwagen-DNA er zit in de super-SUV.

Bij de introductie van de allereerste Porsche Cayenne in 2002 moesten de fans van het merk even slikken. Een SUV had de firma nog niet eerder in het gamma gehad. En het ging niet alleen om het visuele aspect: het gewicht van dik twee ton en de vele gemeenschappelijke onderdelen met de Volkswagen Touareg droegen ook niet echt bij aan de creatie van een legende. Inmiddels zijn we 15 jaar verder en de klanten blijken er niet om te malen. De fullsize-SUV sprintte vanuit niets naar de bestverkopende Porsche: alleen al in 2016 rolden er wereldwijd 70.867 Cayennes de weg op. De Porsche-ingenieurs blijven echter zeer ambitieus. Op een of andere manier, menen zij, moet het mogelijk zijn om die dikkerd nog meer 911-genen mee te geven … De achterkant van de compleet nieuwe editie oogt in elk geval al een stuk minder zwaarlijvig dan voorheen. In ons geval staat er bovendien ‘Cayenne Turbo’ op. Dit betekent dan dat er een V8 turbomotor aan boord is; de sprint naar 100 km/h duurt daarmee maar 3,9 seconden, terwijl de top op 286 km/h ligt. Meer Porsche kan een SUV op dit moment niet worden. De Cayenne is gelukkig niet gegroeid. Sterker nog, hij is bijna 50 kilo lichter gemaakt, terwijl hij veel …

Lees verder…

Source: autoweek