Rij-impressie: Mercedes-Benz E 400 All-Terrain 4×4

Rij-impressie: Mercedes-Benz E 400 All-Terrain 4x4

Het begon als een bizar idee van een Mercedes-ingenieur, maar het werd al snel realiteit: een E-klasse Estate met portaalassen. We gingen op pad met de meest terreinwaardige stationwagon ter wereld.

Ook bij een serieus merk als Mercedes-Benz doen ze soms gekke dingen. “Waarom kruisen we geen G-klasse 4×4² met een E-klasse All- Terrain?”, vroeg Mercedes-ontwikkelingsingenieur Jürgen Eberle zich vorig jaar af bij de presentatie van de stationwagon. En vervolgens ging hij aan de slag om zijn idee te realiseren. Dat deed hij in eerste instantie in zijn vrije tijd en in het geheim. Toen hij op problemen stuitte, vroeg hij zijn collega’s bij Mercedes om advies. Die stuurden hem niet met een kluitje in het riet, ze ondersteunden hem op onbureaucratische wijze. Uiteindelijk had hij een team van 20 medewerkers om zich heen verzameld, van onder meer de design- en de testafdeling. Ook Michael Kelz, hoofdingenieur E-klasse en Eberles baas, was er snel van overtuigd dat het idee van een E-klasse met portaalassen zo bizar is dat het best eens zou kunnen werken. Dus zorgde hij voor een E-klasse Estate en wat kapitaal voor de ontwikkeling. Als de techneuten aan de slag gaan, wordt echter duidelijk dat het een lastige klus gaat worden. De portaalassen van de G 4×4² passen niet onder de E-klasse en de wielen in de maat 285/50 R 20 kunnen niet ronddraaien in de wielkasten. Zodoende moet er …

Lees verder…

Source: autoweek