Rij-impressie: BMW M5

Rij-impressie: BMW M5

Als je afdeling Motorsport heet, moeten je producten bijna wel op racewagens lijken. Lange tijd was dat zo, maar die tijden liggen achter ons. Maakt het iets uit? Nauwelijks. De nieuwe BMW M5 mag dan geen racewagen zijn, maar dat maakt hem niet minder indrukwekkend.

Er hangt een deken van melancholie over het circuit van Estoril. Ooit was dit het decor voor de derde en laatste wereldtitel van Niki Lauda, maar ook de plek waar Ayrton Senna voor het eerst een Formule 1-wedstrijd op zijn naam schreef. Die tijden zijn allang voorbij. De grote, maar slecht onderhouden hoofdtribune is de herinnering aan die vervlogen tijden, een tijd waarin de BMW M5 nog een directe link had met de Motorsport-divisie van het Duitse merk. Tegenwoordig richt de nieuwe M5 zich meer dan ooit op toegankelijkheid en minder op de puristische coureur. Het kon ook bijna niet anders, want een auto bouwen die minder vermogen heeft dan zijn voorganger was geen optie. Dus kreeg de nieuwe 600 pk en 700 Nm, net zoveel als de sterkste varianten van zijn voorganger. Die edities maakten al snel duidelijk dat dermate veel vermogen enkel op de achterwielen weliswaar garant staat voor spektakel, maar ook hoge eisen stelt aan de capaciteiten van de bestuurder. Op slecht of nat wegdek komt het vermogen zelfs helemaal niet tot zijn recht. Vandaar dat de nieuwe M5 standaard wordt geleverd met vierwielaandrijving en een automaat. WAAGHALZEN Nog niet gestopt met lezen?

Lees verder…

Source: autoweek