Rij-impressie: Alpine A110

Rij-impressie: Alpine A110

Al bijna twee jaar geleden maakten we kennis met de Alpine A110 concept-car, nu hebben we eindelijk in het productiemodel kunnen rijden. We zijn niet teleurgesteld.

In de haven van Monaco stapte Renault-Nissan-baas Carlos Ghosn begin 2016 uit de eerste concept-car van een gloednieuwe Alpine. De nieuwe A110 leek evenveel op zijn oude naamgenoot als BMW’s eerst Mini leek op de oude Engelse Cooper. Dit was geen knipoog naar de klassieker, maar een complete revival. Het zag er goed uit. Achterwielaandrijving, middenmotor, minder dan 1.000 kilo … Laat maar komen! We hebben helaas lang moeten wachten. Ruim een jaar later stond de productieversie eindelijk op de Salon van Genève en kregen we alle specificaties. Het werd een 1,8-liter turbomotor met 252 pk met een nieuwe zevenstrapsautomaat met dubbele koppeling van Getrag. Het totaalgewicht zou minimaal 1.088 kilo worden. We hoorden op de beurs van (Nederlandse) Alpine-baas Michael van der Sande dat de doelstelling van 1.000 kilo alleen met het gebruik van koolstof kon worden gehaald en dat zou de auto te duur maken. Het werd aluminium voor zowel chassis als koets. COMPACT De A110 oogt zeer compact. Hij is met een hoogte van 1,25 meter sowieso erg laag. Om de lijn van de oude A110 te behouden, wilde Alpine geen spoiler op de kont. De eerste Audi TT leerde ons echter dat een …

Lees verder…

Source: autoweek