Rij-impressie: BMW i3s

Rij-impressie: BMW i3s

Een sportversie van een elektrische auto moet in principe kunnen, maar niet zonder meer, zo bewijst de nieuwe BMW i3s. De belangen van de sportieve helft van die auto druisen namelijk in tegen de belangen van de elektrische helft.

In principe hoeft er geen bezwaar te zijn tegen een sportieve versie van een elektrische auto. Goed, doorgaans zijn het niet de lichtste auto’s, maar dat probleem heeft BMW bij de i3 al ondervangen door de slimme bouwwijze. Het onderstel bevat veel aluminium en het inzittendencompartiment dat daarop rust, bestaat voornamelijk uit CFRP, plastic versterkt met koolstofvezel dus. Met een totaalgewicht van nog geen 1.200 kilo vormt de i3 in principe een prima basis voor een sportievere versie. Voeg wat extra vermogen toe, stijvere stabilisatorstangen, een verlaagd onderstel, bredere banden, een grotere spoorbreedte en steviger schokdempers en het klinkt op papier allemaal als een geloofwaardige sportieve variant. Toch pakt het in de praktijk helaas allemaal wat minder goed uit. Allereerst lever je ten opzichte van de normale i3 best wel wat comfort in. Slecht wegdek en putdeksels krijg je als bestuurder daardoor erg nadrukkelijk door en dat gaat na verloop van tijd best wel vervelen. Nu is dat vaker het geval bij een meer dynamisch ingestoken variant van een bestaand model, alleen zijn bij de i3s de verbeteringen verhoudingsgewijs klein. Zeker, hij stuurt wat directer in, rolt minder om …

Lees verder…

Source: autoweek