Rij-impressie: Lexus LS 500h

Rij-impressie: Lexus LS 500h

Voor de eerste LS keek Lexus heel goed naar de concurrentie, maar het toenmalige nieuwe luxemerk van Toyota wilde ook méér: koste wat kost de beste auto ter wereld maken. Dat lukte. Inmiddels zijn we toe aan generatie vijf en die doet zijn ding vooral op een andere wijze dan de gevestigde orde.

Natuurlijk begin je de kennismaking met zo’n limousine op één van de twee weelderige fauteuils achterin. De zit is hoog, je kijkt bijna over de voorste inzittenden heen, de beenruimte is riant. De hoofdruimte daarentegen maakt geen indruk. We rijden in de duurste uitvoering, de President Line, waarin Lexus er nog een schepje bovenop doet qua verwennerij. De massagesensoren zijn afgesteld met de hulp van specialisten op het gebied van hotstonemassages en de stoelverstelling van de zogenaamde ottoman chairs gaat ver. Heel ver. Met een druk op het aanraakscherm in de middenarmsteun kun je je zetel transformeren in een ligstoel, vanuit datzelfde centrale scherm kan uiteraard de rechtervoorstoel worden bediend, zodat die helemaal naar voren schuift. Bijkomend van de vlucht naar Oman laten we ons eens lekker rijden. Het gortdroge landschap van het Arabisch schiereiland trekt voorbij aan ons blikveld. De buitenwereld dringt verder nauwelijks door tot het interieur, al zorgen sommige stukken asfalt wel voor wat rolgeluid. Op dat asfalt rijden wel opvallend veel Lexussen LS van de tweede en derde generatie. Het merk leeft hier als statussymbool meer dan in Europa. Hoe exotisch de omgeving …

Lees verder…

Source: autoweek