Rij-impressie: Volkswagen Polo GTI

Rij-impressie: Volkswagen Polo GTI

Bij elke nieuwe generatie van de Polo vragen we ons af waarom je nog een Golf zou kopen. Ook de jongste versie legt de lat in zijn segment hoog. Nu volgt de GTI, die dezelfde motor heeft
als zijn grotere broer, alleen met iets minder vermogen. We gaan op zoek naar de pretfactor van deze GTI.

Je moet ze naast elkaar zetten om te ontdekken dat de Golf toch écht een slag groter is dan de Polo. Maar vergeleken met een Golf 3 is de nieuwe Polo juist langer, breder en hoger. Klein kunnen we hem dus niet meer noemen en met zijn gewicht van 1.241 kg is de huidige Polo GTI slechts 45 kg lichter dan een vijfdeurs Golf GTI. Aan de andere kant: de Renault Clio heeft dezelfde maten, maar is iets lichter. Laten we het er maar op houden dat het de nieuwe norm is in het B-segment. Kleine motoren zijn dat ook, zo niet in de Polo GTI. Waar de concurrentie het met een 1,6-liter met turbo moet doen, heeft de rappe VW een geblazen tweeliter onder de kap. Gezien de inhoud valt het vermogen zelfs een beetje tegen: 200 pk. Dat zal er alles mee te maken hebben dat de Golf GTI met dezelfde motor 230 pk levert. Wel weer heel prettig is het fikse koppel: 320 Nm, beschikbaar over een breed toerengebied. En als je één ding wilt in een snelle auto, is het wel trekkracht. Met deze machine duurt de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h 6,7 seconden (Golf GTI: 6,4). Voorlopig is er alleen een zestraps DSG leverbaar, over een klein halfjaar staat de versie met handgeschakelde transmissie in de …

Lees verder…

Source: autoweek