Rij-impressie: Mercedes-AMG GLC 63 S Coupé

Rij-impressie: Mercedes-AMG GLC 63 S Coupé

Puristen schamperen schouderophalend dat je van een hoge SUV nimmer een strak sturende sportwagen kunt maken. AMG doet met de GLC 63 een serieuze poging hen de mond te snoeren. Zijn de mensen uit Affalterbach daarin geslaagd?

Gordel om, twee handen aan het stuur! Mercedes heeft het GLC-gamma naar boven afgerond met twee indrukwekkende AMG-versies, beide voorzien van een dikke V8. Die direct ingespoten twinturbo-machine is in de 63 en de 63 S goed voor respectievelijk 476 en 510 pk. Inderdaad, we hebben het over dezelfde vierliter achtcilinder die we ook kennen uit de Mercedes-AMG C 63 en de AMG GT. Dat belooft een feestje te worden. En wat voor feestje: dankzij zijn vierwielaandrijving kan de bijna twee ton wegende GLC zijn oerkrachten prima kwijt aan het asfalt, waardoor hij vanuit stilstand sneller naar 100 km/h sprint dan een C 63 en gewoon dezelfde tijd laat registreren als de lage AMG GT. KATAPULT Naast de standaard vijfdeurs SUV-carrosserie is de AMG GLC 63 er ook als vijfdeurscoupé (of moeten we zeggen: hatchback?). Vanbuiten herken je beide direct aan de Panamericana-grille met de verticale lamellen, net als de AMG GT. Ook de onderbumper met zijn grote openingen en de kenmerkende AMG-wielen verraden dat het hier niet om een standaard GLC gaat. Uiterlijk vertoon in optima forma. Waar het om gaat, is het onderhuidse. Op pad met de GLC 63 S blijkt dat de techniek grondig onder …

Lees verder…

Source: autoweek