Rij-impressie: Maserati GranTurismo

Rij-impressie: Maserati GranTurismo

De Maserati GranTurismo? Wordt die nog gebouwd? Jazeker, deze zomer heeft de 10 jaar oude auto zelfs een facelift gekregen. Onze kennismaking daarmee is een harde confrontatie met wat downsizing doet met emotie én met het prijskaartje.

Het is gezien het verleden nauwelijks voor te stellen, maar Maserati moet hét merk worden dat voor Fiat-Chrysler de elektrische fakkel gaat dragen. CEO Marchionne maakte eerder dit jaar bekend dat zowel nieuwe als bestaande Maserati’s vanaf 2019 verkrijgbaar worden met (deels) elektrische aandrijving. Wát een contrast met het verouderde monster waarmee wij vandaag op pad gaan! De GranTurismo stamt immers al uit 2007(!) en is deze zomer nogmaals gefacelift. De auto heeft al meerdere keren zo’n opleving gehad. Zo zorgde de introductie van zowel de nieuwe Quattroporte als de Ghibli ervoor dat er mensen naar de showroom werden gelokt. Sommigen zagen daar voor het eerst de GranTurismo staan en kochten hem vanwege zijn looks en zijn geluid. Een facelift moet dat effect versterken nu de Levante, een SUV, er is. De neus van de coupé is wat strakker getrokken en kwam zo in lijn met het front van de Ghibli. De motorisering bleef ongewijzigd: een 4,7-liter V8 zonder turbo. Dat heeft nadelen, waarover straks meer. Maar het heeft ook voordelen, want de soundtrack van dit apparaat is zo bizar wild, puur en zalig … Doorhalen is fijn, maar hoeft niet eens, want zo rond 2.700 tpm zit er …

Lees verder…

Source: autoweek