Rij-impressie: Lada Vesta

Rij-impressie: Lada Vesta

Nederlandse Lada-liefhebbers moeten het al jaren zonder nieuw Russisch vervoer stellen. Een importeur hebben we hier niet meer, zodat het nagenoeg onmogelijk is om te ervaren welke stappen het merk heeft gemaakt met de in 2015 gelanceerde Vesta. AutoWeek reed een jong gebruikt exemplaar om dat uit te zoeken.

Lada, het Dacia van de jaren 70, 80 en 90. Het Russische automerk wist vele jaren een grote groep kopers Ć©n liefhebbers aan zich te binden. In 1986 werden bijna 13.000 nieuwe Lada’s verkocht, hoewel de verkopen in ons land er kort na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie minder rooskleurig uitzagen. Het Lada-gamma, bestaande uit de Niva en de aan de Fiat 124 gerelateerde 2104, 2105 en 2107, kreeg eerst nog gezelschap van de Samara (Baltic) en rond de millenniumwisseling volgden de 110, 111 en 112. De fraaie cijfers van weleer werden nooit meer gehaald. Auto’s als de Kalina en Priora konden daar niets aan veranderen. In 2013 staakte importeur Lada Holland de activiteiten; nieuwe fiscale wetgeving, waarbij de bpm werd gekoppeld aan de CO2-uitstoot, draaide Lada’s grote verkoopargument, de gunstige prijsstelling, de nek om. In Rusland staat Lada echter nog altijd fier op nummer 1 in de verkoopstatistieken. In 2016 vonden 266.296 nieuwe Lada’s er een eigenaar. Het hoogst genoteerde model was in 2017 de Granta, gevolgd door de in 2015 gelanceerde Vesta. Die laatste is interessant, omdat het de eerste nieuwe Lada is die verscheen nadat Renault-Nissan aantrad als grootaandeelhouder in …

Lees verder…

Source: autoweek