De (on)zin van het internationaal rijbewijs

De (on)zin van het internationaal rijbewijs

Voor veel landen heb je, om er auto te mogen rijden, naast je reguliere rijbewijs ook een internationaal rijbewijs (IRB) nodig. Dat document is relatief duur, oogt amateuristisch en er wordt in de praktijk zelden tot nooit naar gevraagd. Onzin dus? AvroTros Radar Radio dook er in.

Tientallen mailtjes ontving de redactie van AvroTros Radar Radio de laatste tijd over het door de ANWB uitgegeven internationaal rijbewijs (IRB). Veel mensen voelen zich bekocht. Het IRB kost 18,95 (ANWB-leden krijgen een euro korting) en, zo klagen veel mensen, er wordt in het buitenland zelden tot nooit naar gevraagd. Een mailer vertelt dat hij in Zuid-Korea zijn huurauto niet meekreeg omdat de verhuurder het document niet kende, terwijl Zuid-Korea toch een van de landen is waar je volgens de ANWB het IRB moet hebben. Een andere veel voorkomende klacht betreft de geldigheid van het internationaal rijbewijs. Het moet elk jaar worden vervangen, terwijl het echte rijbewijs tien jaar meegaat.

Lees verder…

Source: autoweek