Rij-impressie: Honda Jazz 1.5 i-VTEC

Rij-impressie: Honda Jazz 1.5 i-VTEC

De Honda Jazz is al jaren een uitblinker op het gebied van interieurruimte en slimme, praktische oplossingen om die ruimte mee te benutten. Met een lichte facelift hoopt Honda de in 2015 gelanceerde generatie in lijn te brengen met onder meer de nieuwe Civic. Het grootste nieuws zit echter onderhuids: een nieuwe 1,5-liter benzinemotor van 130 pk.

Daarmee is het motorenaanbod van de Jazz in één klap verdubbeld, want het uitgaande model was er alleen met een 102 pk sterke 1.3-motor. Die voldoet, maar de nieuwe 1.5 biedt fors meer pit. Het blok is alleen voor Europa nieuw. Elders is de krachtbron al geleverd in de auto die op andere continenten veelal onder de naam ‘Fit’ door het leven gaat. Dit is de reden waarom Honda niet voor de driecilinder 1.0 VTEC Turbo heeft gekozen. Die motor levert in de Civic weliswaar nagenoeg evenveel vermogen, maar de Amerikaanse kopers accepteren volgens Honda geen driepitters. De turboloze 1.5 i-VTEC, die in Europa ook in de CR-V is te vinden, levert zijn maximale vermogen bij 6.600 tpm. Dat betekent omschakelen voor wie kleine turbomotoren gewend is; wie snel wil zijn, moet namelijk doorhalen in de versnellingen. De handgeschakelde Jazz 1.5 moet in 8,7 seconden van 0 naar 100 kunnen schieten en dat gaat gepaard met een hoop spektakel. Boven de 5.000 tpm zet de motor een behoorlijke keel op, terwijl het rode gebied op de toerenteller je pas tegen de 7.000 tpm noopt tot opschakelen – bij nog veel meer rumoer. Dat gaat met een klein, secuur pookje, dat zich op ouderwets-Japanse wijze van …

Lees verder…

Source: autoweek