Rij-impressie: Opel Insignia GSi

Rij-impressie: Opel Insignia GSi

Na een fors aantal jaren enkel met het OPC-label te hebben gewerkt, grijpt Opel voor de jongste Insignia terug naar het GSi-label van weleer. We zoeken uit of dat terecht is.

Nee, het is geen vervanger van de Insignia OPC, maar toch gaat deze nieuwe GSi 12 seconden sneller rond de Nordschleife dan diezelfde OPC van de vorige generatie. Dat is een behoorlijk verschil, zeker als je bedenkt dat die vorige auto 315 pk had tegen 260 pk voor de nieuwkomer. Maar er was dan ook een hoop mis met die OPC. Hij was veel te zwaar en de motor was buitengewoon loom, alsof er een dertigtal pk kwijt was. Dat onderstel en besturing vervolgens best oké waren, kon die minpunten niet verbloemen. Dan naar het heden, waar Opel zijn befaamde GSi-label weer uit de kast heeft getrokken. Die letters stammen uit de jaren 80, toen ze voor het eerst op de Kadett en Manta verschenen. Maar OPC verdwijnt niet, verklaart een Opel-manager desgevraagd. “GSi is een nieuw sportief instapniveau voor Opel. OPC blijf bestaan en is daarboven gepositioneerd. Nieuwe OPC-modellen zullen blijven komen als daar ruimte vóór, en behoefte áán is.” De logische vraag krijgt een ontwijkend, maar reëel antwoord. “Een nieuwe Insignia OPC? Nou, we weten het gewoon nog niet. Misschien. Het hangt er vooral vanaf hoe ons nieuwe PSA-management daar tegenaan kijkt.” Want ja, Opel hoort nu tot hetzelfde …

Lees verder…

Source: autoweek