Dieselemissie in de praktijk

Dieselemissie in de praktijk

Sinds dieselgate heeft de uitstoot van stikstofoxiden extra aandacht en met de invoering van nieuwe meetprocedures ligt die uitstoot ook duidelijker aan banden. Met welke oplossingen reageert de auto-industrie?

Dieselgate draait in zijn geheel om de NOx-uitstoot van auto’s met een dieselmotor en dan met name het uitlaatgasnabehandelingstraject; praktijkmetingen leverden vele malen hogere waarden op dan wat tijdens de typegoedkeuring werd gemeten op de rollenbank. De oorzaak lag in gesjoemel met NOx-reductiesystemen, die werden voor de gek gehouden. Dat gat tussen werkelijkheid en rollenbank moet voortaan een stuk kleiner worden doordat bij de nieuwe procedure voor typegoedkeuring, die sinds 1 september 2017 van kracht is, ook een praktijktest uitgevoerd moet worden, de RDE-test (Real Driving Emissions). Met het opzetten van deze RDE-test is overigens al in 2011 (dus ver voor Dieselgate) …

Lees verder…

Source: autoweek