Rij-impressie: Audi R8 V10 RWD

Rij-impressie: Audi R8 V10 RWD

Voor het eerst in het bestaan van het (moderne) Audi is er een model met achterwielaandrijving
verkrijgbaar: de R8 V10 RWS, kort voor Rear Wheel Series. Schuilt er dan toch een rebel in dat
doorgaans zo keurig in de pas lopende merk uit Ingolstadt?

Je hoeft Audi echt niet te vertellen hoe het potente auto’s moet bouwen; de Sen RS-modellen barsten uit hun voegen van de pk’s en dankzij hun standaard Quattro-vierwielaandrijving hoef je je over tractieverlies ook weinig zorgen te maken. Hartstikke efficiënt, veilig en betrouwbaar. Prachtig, maar het heeft ook een keerzijde: Audi’s zijn bedachtzaam en voorspelbaar. Ook de S- en RS-modellen zijn, in vergelijking met de M-modellen van BMW en de AMG’s van Mercedes, te afstandelijk, te weinig uitdagend, niet spannend genoeg. Kortom: saai. Je begrijpt, we chargeren enigszins. Maar zelfs de R8, wel degelijk een echte supersportwagen, spreekt niet tot zo de verbeelding als een Porsche, Ferrari of Lamborghini dat doet. Blijkbaar is er bij Audi iemand wakker geworden die vond dat het maar eens afgelopen moest zijn met dat keurige imago. Stropdas af, bovenste knoopjes los en gáán. Zonder gekheid: Audi wil zijn imago wat aanscherpen en daarom werd Quattro GmbH recentelijk omgetoverd tot Audi Sport. Nu weten we waarom: onder het kopje ‘Quattro’ kun je geen auto’s zonder vierwielaandrijving op de markt zetten. De R8 V10 RWS opent het bal der achterwielaandrijvers. Tenminste, dat maken wij …

Lees verder…

Source: autoweek