Rij-impressie: Mercedes-Benz CLS

Rij-impressie: Mercedes-Benz CLS

Een kleine 15 jaar geleden deed Mercedes-Benz aardig wat stof opwaaien met de eerste CLS, een vierdeurs coupé die concurrerende merken inspireerde tot gelijksoortige modellen. Wereldwijd zijn er van de CLS (ja, bijna youngtimer!) al ruim 375.000 stuks verkocht. Nu is het tijd voor de derde generatie, met als grootste noviteit de nieuwe lichting zescilinderlijnmotoren. Dat belooft veel goeds.

Ja, die naam, laten we het daar eens over hebben. Eigenlijk zou deze auto, geheel in lijn met de huidige typeaanduidingen bij Mercedes, CLE moeten heten omdat hij is gebaseerd op de E en niet op de S. Maar er is al een E en een S Coupé. En laat je ook niet op het verkeerde been zetten door die C in de naam. Nee, de CLS is binnen Mercedes een geheel op zichzelf staand model. Hij is zes centimeter langer dan de huidige E en ook een tikje lager. De nieuwste lichting is wellicht iets minder extreem dan de eerste CLS, die vooral met zijn uiterlijk de tongen losmaakte. Toch is het silhouet van opzij – vooral de raampartij – door de jaren heen gelijk gebleven, net als de portieren zonder ruitframe. Het interieur, en het dashboard in het bijzonder, sluit naadloos aan op dat van de jongste modellen van Mercedes, waar het traditionele instrumentarium heeft plaatsgemaakt voor een beeldscherm van 12,3 inch. In dit geval zijn het er zelfs twee naast elkaar. De menu’s laten zich vrij eenvoudig bedienen via de knopjes op het stuur. Of met de grote draai-/drukknop op de middentunnel. Ook de ventilatieroosters springen direct in het oog. Voor de vormgeving ervan lieten de ontwerpers …

Lees verder…

Source: autoweek