Rij-impressie: Ferrari Portofino

Rij-impressie: Ferrari Portofino

Met de California sloeg Ferrari negen jaar geleden de plank goed raak: een dagelijks bruikbare sportwagen met een elektrisch bedienbare hardtop. Zijn opvolger luistert naar de naam Portofino en tapt uit hetzelfde vaatje. Alleen heeft hij in de sportschool net wat harder zijn best gedaan.

We hebben geluk; de dag dat wij de Portofino rijden in Puglia, in het zuiden van Italië, regent het voor het eerst sinds dagen een keertje niet. De groep na ons heeft een dag later minder mazzel; zij mogen uittesten hoe 600 pk op de achterwielen aanvoelt op een kletsnat wegdek. Het droge asfalt dat voor ons ligt, is al genoeg uitdaging voor de Portofino en zijn bestuurder. De Portofino is namelijk niet de meest voorspelbare Ferrari om, met alle hulpsystemen gedeactiveerd, hard mee de hoek om te gaan. Op een gegeven moment wordt de achterkant wat losjes en dan is het de vraag wanneer de hele handel écht uitbreekt. Die grens hebben we maar niet overschreden, omdat de wegen rond Ostuni, Monopoli en Brindisi zich niet lenen voor stevig stuurwerk. Pokdalig asfalt, onoverzichtelijke bochten en lage natuurstenen muurtjes langs de route zijn genoeg redenen om van stuntwerk af te zien. Daar is het de auto ook eigenlijk helemaal niet voor; we gaan de Portofino rijden zoals hij is bedoeld: relaxed cruisen. Maar dan wel met de optie om zo nu en dan de V8 eens vól open te trekken. De Portofino een ‘instap-Ferrari’ noemen is onzin. Het mag dan wel de voordeligste en minst krachtige uit de …

Lees verder…

Source: autoweek