Achtergrond: Cupra als zelfstandig merk

Achtergrond: Cupra als zelfstandig merk

Cupra is voortaan meer dan slechts een aanduiding voor een GTi-achtige van Seat. Met de lancering van de Cupra Ateca maakt Cupra nu zijn debuut als losstaand merk. Een blik op de grote plannen van Seats zustermerk.

Seat heeft onder leiding van ceo Luca De Meo goede zaken gedaan. Het merk verkocht vorig jaar 468.400 auto’s en daarmee wist Seat voor het vijfde jaar op rij een verkooprecord te vestigen. Ten opzichte van vijf jaar geleden heeft het merk zijn verkoopcijfers met 46 procent zien groeien. In dat zoveelste recordjaar spendeerde Seat 900 miljoen euro aan R&D, iets wat als bewijs geldt dat De Meo ook de komende jaren zowel de omzet als de winst wil zien stijgen. Cupra wordt, net als eerder DS van Citroën, Genesis van Hyundai en Polestar van Volvo, losgewrikt van Seat en staat daarmee op eigen benen. Dat is meer dan slechts een slimme marketingstunt, zoals je misschien zou denken.

Lees verder…

Source: autoweek