Rij-impressie: Suzuki Swift Sport

Rij-impressie: Suzuki Swift Sport

Door z’n prijs, vermogen en technologie komt de Suzuki Swift Sport in een niemandsland tussen sportieve A-segmenters en opgeleukte B-segmenters aan de ene kant, en B-segment hot hatches aan de andere kant. Niet dat het uitmaakt, de Swift Sport blijkt een feestnummer.

Normaal gesproken wekken het geluid en de geur van voorbanden die over hun grens worden gedrukt een zekere spanning op. Het betekent immers dat onderstuur optreedt en in een tijd waarin een beetje hot hatch toch zeker wel 200 pk moet hebben, gaat dat meestal gepaard met snelheden die bij een ongeval serieuze schade aan mens en machine garanderen. Zo niet bij de nieuwe Suzuki Swift Sport. Enerzijds omdat het model nog altijd een relatief bescheiden vermogen van 140 pk heeft en anderzijds omdat het onderstel verhoudingsgewijs al vroeg de handdoek in de ring moet gooien. Betekent dat dan dat de snelle Swift minder goed is dan een Peugeot 208 GTI by Peugeot Sport of een Renault Clio RS? Wel als je kijkt naar prestaties en rondetijden, op die vlakken scoren de genoemde concurrenten beter. Maar als pretpakket maakt het de Sport eigenlijk alleen maar beter. Want al na drie bochten durf je het ESP uit te zetten en in iedere bocht die daarna komt, laat de Suzuki Swift z’n volledige potentieel benutten. Dat was altijd al de charme van de Swift Sport en dat verandert nu niet. Zonder repercussies de hooligan uithangen, het blijft geweldig leuk. Toch veranderde er wel iets fundamenteels ten …

Lees verder…

Source: autoweek