Rij-impressie: Porsche Cayenne E-Hybrid

Rij-impressie: Porsche Cayenne E-Hybrid

Om de Cayenne te kunnen vergroenen, heeft Porsche gekozen voor plug-in hybridetechnologie. Veel andere opties had het merk niet; de Mission E blijft nog even achter de coulissen en een diesel is vanwege de maatschappelijke gevoeligheid momenteel geen optie. We maken kennis
met de nieuwe Cayenne E-Hybrid.

Porsche eerst een hybride, om een paar jaar later met de plug-in hybride te komen. Die eerste stap slaat het merk nu over, want de Cayenne verschijnt meteen in een stekkeruitvoering. Dat lijkt heel logisch, aangezien Porsche die techno- logie al aanbiedt op de Panamera, alleen blijkt de Cayenne E-Hybrid daarmee amper componenten te delen. Eigenlijk is alleen de 135 pk en 400 Nm sterke elektromotor identiek. De benzinemotor, de transmissie en zelfs het gehele platform van de SUV wijken echter af. Laten we beginnen met de benzinemotor. Dat is een 3,0-liter V6 die dankzij een turbo tot 340 pk en 450 Nm komt. Aangezien hij samenwerkt met bovengenoemde elektromotor zou je theoretisch tot 850 Nm kunnen komen. De ZF-achttrapsautomaat kan dat echter niet aan, dus is het koppel begrensd op een nog altijd riante 700 Nm. Het systeemvermogen van beide motoren ligt op een eveneens gezonde 462 pk. Daarmee moet de Cayenne in exact 5 seconden de 100 km/h kunnen aantikken en daarna kunnen doorstomen naar 253 km/h. Belangrijker is dat de SUV met het 14,1 kWh grote accupakket theoretisch 44 kilometer kan afleggen voordat de V6 überhaupt aan het werk moet. Dat die waarde er in de praktijk niet …

Lees verder…

Source: autoweek