Rij-impressie: Kia Stinger 2.0 T-GDI

Rij-impressie: Kia Stinger 2.0 T-GDI

Kia verbaasde vorig jaar vriend en vijand met de Stinger, een grote auto met een sportief-elegante lijn én heel aansprekende rijeigenschappen. We reden steeds de V6, maar nu is het de beurt aan de 2.0 Turbo.

Vorig jaar heeft Kia de Stinger voorgesteld, een auto die in binnen- en buitenland veel lof oogstte dankzij zijn imposante voorkomen en zijn door een voormalig BMW M-techneut uitgekiende onderstel. De focus lag vooral op de topversie met 3,3-liter V6 en vierwielaandrijving. Die uitvoering laat dan ook helemaal zien hoever Kia is gekomen. Vergeet niet dat dit merk zo’n 20 jaar geleden nauwelijks bekend was in Europa en met de leus ‘Kia rijdt een klasse rijker’ betaalbare auto’s aan de man of vrouw bracht. We rijden de Stinger opnieuw, maar nu met de 2,0-liter T-GDI-motor en alleen achterwielaandrijving. Hij is € 32.000 goedkoper dan de zescilinder, maar nog altijd geen koopje: € 67.995. Deze hoge verkoopprijs is voor een groot deel te wijten aan de CO2-toeslag die is verwerkt in de bpm. De uitstootwaarden van deze auto zijn vrij hoog. HYUNDAI i30 N Ook al heeft onze testauto geen opvallende kleur, hij trekt vaak de aandacht. Lang, laag en breed valt op. De reacties zijn leuk, want mensen gaan snel op zoek naar vergelijkingsmateriaal. Zo horen we dat de daklijn doet denken aan de modellen van Jaguar, net als de luchtdoorlaten achter de voorspatborden. Er worden …

Lees verder…

Source: autoweek