Rij-impressie: SsangYong Musso

Rij-impressie: SsangYong Musso

Veel pick-ups worden vanaf het begin als zodanig ontworpen, om later eventueel gezelschap te krijgen van een SUV-broertje. SUV-specialist Ssangyong doet het echter andersom en voorziet de nog erg verse Rexton van een laadbak. Het resultaat heet Musso en is volgens SsangYong een SUT, ofwel een Sports Utility Truck.

De Toyota Forturer, de Ford Everest en de Isuzu MU-X zijn in Nederland volslagen onbekend, maar illustreren wel goed wat er zo anders is aan SsangYongs aanpak. Waar de drie genoem- de modellen namelijk SUV’s zijn op basis van de veel bekendere Hilux, Ranger en D-Max kiest SsangYong ervoor om eerst met een SUV te komen en die vervolgens te voorzien van een laadbak. De naam SUT is niet nieuw en werd onder meer al door Chevrolet gebruikt voor de Avalanche, een op de Suburban gebaseerde ‘truck’ die van opzij best wat weg heeft van SsangYongs nieuwste model. Daarmee behoort de Koreaan, net als voorganger Actyon Sports overigens, tot een select gezelschap. Aan de voorzijde is de auto op een enkel detail na exact gelijk aan de Rexton. Dat is vooral goed te zien als we vanaf de imponerende neus naar achteren wandelen: de Musso beschikt over een volwaardige vijfzits cabine. Pas aan de achterzijde van de achterportieren slaan beide modellen een andere weg in. De Musso heeft een nog langere wielbasis dan de nieuwe SUV en is met een totale lengte van 5.095 mm ronduit fors. Toch is de bak, mede door die lange cabine, relatief kort. Tegelijkertijd zijn de wanden juist hoger dan bij de meeste …

Lees verder…

Source: autoweek