Rij-impressie: Jeep Wrangler

Rij-impressie: Jeep Wrangler

Een icoon vervangen is een hachelijke operatie, maar af en toe moet een model toch worden vernieuwd. Reden genoeg voor de vierde generatie Jeep Wrangler om dicht tegen zijn voorganger aan te schurken. Toch is er stiekem meer veranderd. We nemen de Rubicon, de meest extreme Wrangler, mee de blubber in.

Jeep heeft een breed assortiment aan modellen, variërend van de Renegade tot de Grand Cherokee, maar dé Jeep der Jeeps is nog altijd de Wrangler, de directe afstammeling van de Willys MA en MB, de wagens die zo’n belangrijke rol hebben gespeeld in de bevrijding van Europa (en de rest van de wereld) in de eerste helft van de jaren veertig. Op het oog lijkt er maar weinig veranderd en dat mag ook niet, want meer dan welke andere Jeep ook moet de Wrangler direct herkenbaar zijn als Jeep. Daarom heeft hij zo veel mogelijk stijlelementen van de Willys in zich. De torpedovormige neus, de hoekige, buiten de carrosserie stekende spatborden met ronde koplampen, de verticale radiatorsleuven (sinds de CJ-2A, de eerste civiele Jeep uit 1945 zijn dat er altijd zeven op de CJ’s en Wranglers); de basisingrediënten van de sympathieke, maar stoere ijzervreter zijn allemaal aanwezig. De manier waarop de ronde koplampen de buitenste luchtsleuven iets overlappen, is weer een knipoog naar de CJ en de grove, blootliggende scharnieren van portieren, achterklep en motorkap zorgen niet alleen voor een vintage-look, ze zijn ook nodig om het mogelijk te maken je Wrangler voor een groot deel …

Lees verder…

Source: autoweek