Rij-impressie: Mercedes-AMG C 43 4MATIC Coupé

Rij-impressie: Mercedes-AMG C 43 4MATIC Coupé

Bij Mercedes-AMG snappen ze ook wel dat de dramatiek van de 63-modellen voor sommigen te veel van het goede kan zijn. In het geval van de C-klasse Coupé levert de C 63 maar liefst 476 pk, de S-versie komt zelfs tot 510 pk. Neem je een C 43, dan is er geen V8 aan boord, maar een V6 Biturbo. En die levert sinds kort een ook al imponerende 390 pk.

Autobahnen zoals de A62, net ten zuiden van de Moezel, slingerend door het Duitse middelgebergte, zijn zó lekker voor high performance auto’s als deze. Geen recht stuk te bekennen, alleen maar licht afbuigende stukken, die zich kilometers aaneenrijgen. Toch kan je ver genoeg vooruit kijken om traag verkeer op tijd te kunnen waarnemen, zodat je kan inschatten of er een tragere medeweggebruiker naar de linker rijstrook komt. Want dat het een snelweg met twee keer twee rijstroken betreft, maakt het wel gevaarlijker om de Benz naar zijn top te trappen. Gelukkig zit hij daar snel aan. De digitale snelheidsweergave loopt ook boven de 200 km/h nog met grote stappen op. Bij het getal 265 stopt de versnelling. De 9G-Tronic automaat staat in het achtste van de negen verzetten en de toerenteller geeft 4.500 aan. De V6 Biturbo, die bij de facelift van de C-klasse van 367 naar 390 pk is gegaan, draait lekker door en zou graag nog meer laten zien. Maar de begrenzer heeft al ingegrepen. Bij 250 echte kilometers per uur is het genoeg. Waar Mercedes-AMG bij de 63’s de mogelijkheid biedt de begrenzing toleranter te laten afstellen, geldt die optie voor de 43’s niet. Zo heeft deze C 43 AMG ook …

Lees verder…

Source: autoweek