Rij-impressie: Skoda Fabia

Rij-impressie: Skoda Fabia

Een koppendraaier is de Skoda Fabia nooit geweest en daar komt met de minuscule facelift geen verandering in. Dat betekent niet dat de compacte Tsjech geen aantrekkingskracht heeft. Sterker nog: eigenlijk is het een verdraaid slim ding.

Wellicht komt het door de bescheiden vormgeving, maar hoe vaak zie je nou een Skoda Fabia rijden? Vrijwel nooit, terwijl het toch het op twee na bestverkochte model van het Tsjechische merk blijkt te zijn. Nee, aandacht trekken behoort niet tot de sterke kanten van de Fabia. Dat betekent niet dat de B-segmenter zonder charme is. Sterker nog: bij de facelift verandert er eigenlijk helemaal niets in technisch opzicht en toch krijg je niet het gevoel dat je in een verouderde auto uit het segment zit. Neem nu het onderstel, dat voelt nog altijd aan als een goed soort compromis. Zeker niet sprankelend, wel zonder echte tekortkomingen. De besturing werkt licht en accuraat genoeg om de Fabia met één beweging op de bedoelde lijn te krijgen, maar biedt geen feedback. Dat is ook niet nodig, want hoewel het onderstel alles van glad wegdek tot kraterlandschappen aankan, nodigt het niet uit om eens lekker te gaan sturen. Er is een ruime veiligheidsmarge. Grip en tractie zijn echt niet zomaar op, maar de Fabia is niet speels, communicatief of leuk te besturen. Het is dus geen Fiesta of Ibiza, maar als bestuurder weet je wel altijd waar je aan toe bent. Van weekheid valt de auto …

Lees verder…

Source: autoweek