Rij-impressie: BMW M2 Competition

Rij-impressie: BMW M2 Competition

In de nieuwe BMW M2 Competition ligt voor het eerst het biturbo-hart van de M4. Het prestatie- niveau ligt dan ook aanzienlijk hoger, maar ook het rijgedrag profiteert van de nieuwe krachtbron.

Er zijn auto’s die op tuners een welhaast magische aantrekkingskracht hebben. De BMW M2 hoorde tot voor kort bij dat gezelschap. Niet dat je achter zijn dikke driespaaks stuur het idee had iets te kort te komen, maar je kreeg wel het gevoel dat er met wat sleutelwerk nog veel meer in zou zitten. Vooral op motorisch vlak. Nu behoort de zescilinder lijn-motor met zijn 370 pk en 500 Nm koppel niet bepaald tot de armetierige motortjes. Toch zou hij nog best wat meer pk’s mogen hebben om als stuwende kracht te dienen voor wilde driftpartijen en andere dynamische spielerei, met name bij hogere toerentallen had hij weinig vlees meer op de botten. Met andere woorden: het onderstel kon simpelweg meer vermogen aan dan de motor kon leveren. Tot nu toe tenminste, want met de nieuwe M2 Competition zorgt BMW ervoor dat de ietwat scheve verhouding tussen langs- en dwarsdynamiek nu helemaal in balans is. En dat is niet gerealiseerd door te sleutelen aan de software van de single-turbo, BMW heeft ervoor gekozen om de krachtbron van de M4 in de kleine M2 te lepelen. De biturbomotor is inclusief het bijbehorende koelingspakket in het vooronder gemonteerd, dat is voorzien van de nodige verstevigingen.

Lees verder…

Source: autoweek