Rij-impressie: Ford Transit Custom PHEV

Rij-impressie: Ford Transit Custom PHEV

Na Renault en Nissan toont nu ook Ford zich bereid om zijn witte bestelwagens met een groene aandrijflijn uit te rusten. AutoWeek ging alvast een blokje om met de Transit Custom PHEV, een jaartje voordat deze in productie gaat.

Het zijn ontnuchterende cijfers waarmee Ian Porter komt. De hoofdingenieur van de Transit Custom heeft samen met Transport of London becijferd dat 75 procent van het vrachtvervoer in en rond de Britse hoofdstad per bestelwagen gebeurt. Op piekmomenten steken per uur 7.000 Light Commercial Vehicles (LCV) de rivier de Theems over. Dat zoveel dieselmotoren funest zijn voor de luchtkwaliteit, weet het kleinste kind. Dat er iets aan moet worden gedaan, snappen ze nu ook bij Ford, getuige de Transit Custom, die vanaf eind 2019 ook als benzinehybride is te krijgen. Daarmee is de eentonner van het Blauwe Ovaal een milieuvriendelijk alternatief voor de volelektrische bestellers die andere merken inmiddels ook in het programma hebben. RANGE EXTENDER Op papier is deze Transit Custom een PHEV, maar in de praktijk verschilt de plug-in hybride danig van wat we daar in het algemeen onder verstaan. Range Extender zou in dit geval een correctere benaming zijn, omdat de verbrandingsmotor de wielen nooit rechtstreeks aandrijft. Die taak is weggelegd voor een elektrische motor van 50 kW, gevoed door een accupakket van 14kWh dat voor maximaal 50 kilometer elektriciteit kan opslaan. Aan …

Lees verder…

Source: autoweek